Виховна година з елементами тренінгу

«Толерантність»

З досвіду роботи класного керівника 6 класу Гарапко Г. М. 2013 рік

Тема:Толерантність

Мета: розкрити поняття «толерантність», використовуючи історичні факти, афоризми видатних людей, показати певні рівні толерантної поведінки людини; розвивати вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію; виховувати спостережливість, уважність до інших людей, здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість; виховувати почуття взаємодопомоги та дружнього прийняття іншої людини; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок.

Обладнання: картки, мультимедійна дошка, квітка - ромашка, кольорові олівці, відкидна дошка або ватман, маркери, тест.

Форма проведення: заняття з елементами тренінгу.

Епіграф до заходу: «Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші. Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості» СЛАЙД 2

Г.Гвіччардіні – італійський історик, філософ-гуманіст

Хід заняття

І. Організація класу.

Оскільки тема нашої минулої розмови була дружба. Давайте повторимо що таке дружба, як ви розумієте це поняття? (відповіді учнів) Не мож­на обійти увагою таке питання, як дружба в колективі. Мабуть, вам траплялося чути: «Це — дружній клас» або «У вас такий не дружній клас, кожний сам по собі».Запитання до учнів:

- Чим відрізняється дружний колектив від недружного?

- Чи важливо, щоб між учнями класу існували дружні стосун­ки? Чому?

- Що треба робити, щоб ваш клас став дружнішим, щоб ви жи­ли єдиним бажанням творчо працювати і вирішувати всі справи класу дружно?

Чи траплялись із вами коли-небудь такі ситуації, коли ви поводились недоброзичливо по відношенню до оточуючих? Напев­но, так. Це відбувається тоді, коли вас охоплює роздратування, злість, гнів. У такі миті людині так хочеться виплеснути емоції що іноді це може призвести до конфлікту або суперечки, навіть із найкращим другом. Потім, звичайно, шкодуєш і вибачаєшся, що погарячкував. Проте краще не допускати виникнення таких си­туацій взагалі. Тож слід навчитися тримати себе в руках і вчасно зупинити себе. Як це зробити? Виявляється, дуже легко. Якщо вас охопив гнів і ви відчуваєте, що здатні на грубість, стримайтесь і подумки скажіть собі: «Стоп». Погасивши таким чином спа­лах злості, ви заспокоїтесь і зможете подивитись на ситуацію, яка викликала у вас роздратування, більш помірковано. Пам'ятайте: негативні емоції — погані порадники, будь-яку проблему чи кон­флікт слід вирішувати спокійно і тактично.

СЛАЙД 3.Слова відомого українського мудреця-гуманіста Григорія Сковороди найбільш влучно відображають актуальну проблему сьогодення: проблему взаєморозуміння. «Любов виникає з любові: коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю»

Іноді риси характеру товариша або подруги вас нервують, іноді, навпаки, вам допомагають прийняти певне рішення. І незважаючи на відмінності у характерах, ви є друзями, вам цікаво разом. Тому терпимість потрібно проявляти до всіх.

ІІ. Повідомлення теми та мети заняття.

СЛАЙД 4 Творча робота «ФОРМУЛА ТЕРПИМОСТІ»

До вашої уваги на дошці терези на одній шальці терезів «Я маю право на повагу та терпимість з боку оточуючих» як ви вважаєте, що потрібно написати над іншій шальці, щоб була рівновага. (Над іншою шалькою потрібно записати тезу «Оточуючі мають право на повагу і терпимість з мого боку».)

СЛАЙД 5. Ось ми і підійшли до теми нашого заняття толерантність, тобто терпимість.

ІІІ. Основна частина заняття.

Поняття «толерантність» у різних мовах має різні відтінки. У перекладі на українську мову це - терпимість. Терпимість до чогось своєрідного, істотно інакшого - чиєїсь думки, позиції, переконань. Це досить містке та глибоке поняття. СЛАЙД 6. В англійській мові – це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію. У французькій – повага свободи іншого, його способи думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів. У китайській – уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до інших. В арабській – прощення, поблажливість, схильність до інших. У перській – терпіння, витривалість, готовність до примирення.

СЛАЙД 7. Термін «толерантність» походить з латинської і означає різновид взаємодії та взаємовідносин між окремими людьми на основі взаємоповаги. Толерантність – терпимість до чужих думок, поведінки, повага до національних і культурних відмінностей, прагнення до взаєморозуміння між народами світу.

Толерантність – це визнання і повага до інших людей, вміння жити разом з іншими людьми.

Толерантність передбачає, що у мене є свої погляди, у когось іншого вони інші, і хоч я ці погляди не поділяю, але терпимо до них ставлюся.

Ми всі різні. Але потрібно бути терпимими (толерантними) одне до одного.

Але чи означає толерантність терпимість до всього? Хіба можна терпіти, якщо хтось затіває бійку, ображає інших?

Саме тут і існує межа. Ми маємо багато прав, але не маємо права порушувати права інших. Американський філософ Ф. Емерсон сказав: «Моя свобода розмахувати руками завершується там, де починається ніс мого сусіда».

СЛАЙД 8. Пропоную пройти ТЕСТ „НАСКІЛЬКИВИТОЛЕРАНТНІ?”, щоб дізнатись трохи більше про самих себе.

1. Ви вважаєте, що у Вас виникла цікава ідея, але її не підтримали. Це Вас засмутить?
а) так; б) ні.
2. Друзі пропонують розпочати гру. Чому Ви віддасте перевагу?
а) щоб у ній брали участь ті, хто грає добре;
б) щоб грали й ті, хто навіть не знає правила.
3. Чи зможете Ви спокійно сприйняти погану для Вас новину?
а) ні; б) так.
4. Чи дратують Вас люди, які з’являються в громадських місцях в нетверезому вигляді?
а) мені завжди були неприємними люди, які не вміють себе контролювати;
б) якщо вони поводяться пристойно, це мене взагалі не цікавить.
5. Чи легко Ви знайдете контакт з людьми іншої професії, матеріального стану, іншими звичками?
а) ні, це мені важко було б зробити;
б) так, бо я не звертаю на це увагу.
6. Над Вами пожартували. Як Ви на це відреагуєте?
а) мені не подобаються ані жарти, ані жартівники;
б) хоча цей жарт може бути неприємним, відповім сміхом.
7. Чи згодні Ви з тим, що багато людей „знаходяться не на своєму місці” і „роблять не свою справу”?
а) так; б) ні.
8. У компанії Ви з другом (подругою), який стає об’єктом загальної уваги, відвертаючи її від Вас. Як Ви на це відреагуєте?
а) мені неприємно, що мене позбавляють уваги;
б) я лише зрадію за нього (неї).
9. У гостях ви зустрічаєте людину похилого віку, яка критикує сучасне покоління і розхвалює старі часи. Ваша реакція:
а) почнете сперечатися;
б) слухатимете спокійно або підете раніше, зіславшись на якийсь привід.
10. На уроці ти вже відповідав
а) ти хочеш відповідати ще
б) ти даси змогу відповідати іншим
11. Тобі пропонують листуватися з іноземцями
а) тобі це не цікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками
б) тобі цікаво з ними листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями

СЛАЙД 9. Підрахуйте бали. По 1 бал дається за відповіді б) заа) варіанти відповідей бали не нараховуються.

Від 0 до 4 балів.
Ви безкомпромісний та упертий. Де б Ви не перебували, створюється таке враження, що Ви намагаєтесь усім нав’язати свої думки. Ви можете виявити агресію, навіть підвищити голос, аби досягти своєї мети, тому з Вами важко підтримувати стосунки тим, хто дотримується іншої точки зору, хто не погоджується з тим, що Ви робите.
Від 5 до 8 балів.
Ви спроможні відстоювати свою точку зору і вести діалог, змінювати свою думку, якщо це необхідно. Хоча іноді можете бути і занадто різким, нечемним до свого співрозмовника. В такі моменти Ви справді можете виграти суперечку з людиною більш слабкого характеру. Але чи варто одержувати перемогу таким чином, якщо цього можна досягти, не принижуючи чиєїсь гідності?
Від 9 до 11 балів.
Твердість Ваших переконань поєднується з Вашою толерантністю. Ви можете прийняти будь-яку ідею, з розумінням поставитися до неочікуваного вчинку, навіть якщо Ви його не схвалюєте. Ви досить критично ставитесь до своєї думки і здатні з повагою і тактом відмовитись від поглядів, які, як виявляється, були помилковими.

СЛАЙД 10. Зараз я розповім чудову китайську ПРИТЧУ ПРО ДОБРУ СІМЮ, в якій більше 100 осіб жили разом мирно і дружно, без сварок і суперечок. Правитель країни позаздрив такій злагоді і спеціально приїхав дізнатись, в чому ж тут секрет. Старійшина всього роду довго щось писав на папері, а потім віддав його правителю. На аркуші було лише три слова: любов, терпіння, прощення. «І це все?»,–здивувався правитель. «Так,–відповів старійшина,– але сто разів любов, сто разів терпіння, сто разів прощення».

СЛАЙД 11. Наступним завданням пропоную ТВОРЧУ РОБОТУ «СИМВОЛ» ( робота в групах) ваше завдання намалювати малюнок, який на вашу думку символізує толерантність (квітку, сонечко, усмішку тощо) Після цього поясніть, що для вас означає обраний символ.

СЛАЙД 12. ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ «МІСТОК» А зараз перевіримо на практиці вашу толерантність На «місток» з обох боків стають два учні. Під «містком» тече «бурхлива гірська річка». Ви повинні домовитись між собою, як вам перейти «місток» і не зі­штовхнути одне одного в «річку». Дозволяється користуватися лише жестами і мімікою. А зараз пропоную переглянути як цю дилему вирішили герої мультфільму.

СЛАЙД 13. ГРА «АСОЦІАТИВНИЙ РЯД»

Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.

(На дошці записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру і виходять записувати її)

Т – терплячий, товариський, тактовний.
О – обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.
Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.
Е – енергійний, елегантний, ефективний.
Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.
А – активний, акуратний, авторитетний.
Н – надійний, найдорожчий.
Т – терплячий.
Н – необхідний людям, ніжний, незалежний.
І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.
С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.
Т – тактовний, товариський.

Обговорення Чи подобаються вам риси характеру, які ми записали біля кожної букви? Мені теж дуже - дуже вони подобаються і я бажаю, щоб ви про них не забували та шукали їх у собі.

СЛАЙД 14. ЗАВДАННЯ «НА МОЮ ДУМКУ …»

Пропоную вам декілька життєвих ситуацій. Ви повинні обмір­кувати їх і визначити шляхи розумного вирішення запропонова­них конфліктів.

Висловлюючи власну дум­ку, ви кажете: «На мою думку...»

СЛАЙД 15. Ситуація 1

Учні шостого класу після уроків вирішили пограти у м'яч на шкільному майданчику, але виявилось, що його вже зайняли учні сьомого класу. Незважаючи на прохання, семикласники не хотіли залишати майданчик. Тоді шестикласники, грубо глузую­чи і жбурляючи каміння, стали їм заважати. Учні сьомого класу покинули гру і вчинили бійку із шестикласниками.

Запропонуйте розумне вирішення цього конфлікту.

СЛАЙД 16. Ситуація 2

Одного разу взимку однокласники грали у сніжки біля шко­ли. Раптом хтось поцілив одному з хлопців сніжком в обличчя. Не з'ясувавши, хто саме зробив йому боляче, хлопчик підійшов до першого-ліпшого однокласника і став вимагати вибачення. Той обурився, і суперечка перейшла в бійку.

Запропонуйте розумне вирішення цього конфлікту.

СЛАЙД 17. Ситуація З

Учениця відповідає біля дошки. Але варто дівчинці трошки замислитись, як однокласники відразу піднімають руки, щоб від­повісти. Деякі з них висловлюють невдоволення і кепкують, що дівчинка «не знає відповіді на таке просте запитання». Учениця, хвилюючись, починає плутатись і невдовзі зовсім збивається, на її очах виступають сльози.

Як у цій ситуації мали б повестися дівчинка, учитель і одно­класники?

СЛАЙД 18. Ситуація 4

Урок фізкультури. Завдання для хлопчиків – підтугування на перекладині. Один з них не може піднятися і на декілька сантиметрів. Лунає сміх з усіх сторін, чути дошкульні слова. Хлопчик червоніє і це ще більше заводить однокласників.

Як у цій ситуації мали б повестися хлопчик , учитель і одно­класники?

СЛАЙД 19. Тепер до вашої уваги вірш підготований учнями до уроку

Як легко буває комусь нагрубити,
Як тяжко сказати : «Прости».
Як легко буває нечесному жити,
Як тяжко до храму прийти.
Частенько далеко гріхи чужі бачим,
Під носом не бачим своїх.
Найменшу провину чужу не пробачим,
На кпини піднімем і сміх.
Як часто буває: не власного болю
Нам серцем не осягнуть,
І знов по життю понівечені долі
Пліч-о-пліч вже поряд ідуть.
Щоб горе, байдужість тебе обминули,
Щоб друзів не розгубив,
Треба щоб люди Людину відчули,
Щоб сам ти Людиною був.
Хай друзі отримають справжнього Друга,
В любові знайди свою ціль,
Підставити вмій де плече, а де руку,
Прости всі образи і біль.
Вмій стримати прояв нещадного гніву ,
Терпимим до інших ти будь,
Добрим, порядним, чутливим і ніжним,
Та посмішку не забудь!

СЛАЙД 20. ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ «КВІТКА "ТОЛЕРАНТНІСТЬ"»

На дошці бачите середину квітки, у кожного з вас є пелюсток, напишіть на ньому свій синонім до слова «толерантність». (Мудрість, чуйність, відповідальність, взаєморозуміння, терпимість, людяність, об'єктивність, взаємоповага, доброзичливість, виваженість, небайдужість, справедливість, порядність, співчуття, поступливість, тактовність, розсудливість, рівність, дружелюбність )

IV. Підсумок заняття

Отримані сьогодні вами знання складемо у торбинку порад, яких ви спробуєте дотримуватись.

СЛАЙД 21. «МІШЕЧОК ПОРАД»:

- будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні;

- навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що вам не подобається;

- цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;

- зберігайте „ своє обличчя ”, знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.

СЛАЙД 22. Дуже важливо в колективі дотримуватись 4 правила толерантного спілкування:

ü Бути завжди уважним;
ü Бути терпимим в суперечці та аргументувати свою думку;
ü Бути гуманним і милосердним;
ü Не ображати співрозмовника.

- Що нового ви дізналися на сьогоднішньому занятті? Спробуйте сформулювати, що таке толерантність? Чи потрібна така риса характеру вам?

Ми живемо серед людей і повинні доброзичливіше ставитися одне до одного. Треба навчитися рахуватися з думками і вчинками інших, уміти зрозуміти людину і вибачити її, бути дружелюбними, не робити іншим такого, чого б ти не хотів для себе. А для цього необхідно викоренити зі своїх сердець зверхність, байдужість, упередженість. І тоді вас — щирих, добрих, сердечних — будуть усі любити і поважати, і світ стане кращим!

СЛАЙД 23. Щоб поставити емоційну крапку на завершальному етапі тренінгу і Ви залишили наш тренінг в доброму настрої і з хорошим настроєм ВПРАВА «КОЛО КОМПЛІМЕНТІВ» Учасники передають один одному квіти і говорять один одному компліменти, побажання чи слова подяки.

СЛАЙД 24. Я хочу закінчити годину нашого спілкування словами німецького поета Гете: «Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна».

А у подарунок для вас в мене є ось така закладка для книги, яка вам буде нагадувати про тему нашої сьогоднішньої розмови. СЛАЙД 25.

Кiлькiсть переглядiв: 374

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Лютий 2018 Наступна
ПВСЧПСН
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728