Тема уроку: ОПОРА І РУХ. ВИДИ СКЕЛЕТА. СПОСОБИ ПЕРЕСУВАННЯ ТВАРИН

Мета: сформувати загальні уявлення про опорно-рухові системи безхребетних тварин і види скелетів тварин; розглянути способи пересування тварин та типи симетрії їхнього тіла; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення природи та спостережливість; виховувати культуру ведення дискусії.

Обладнання: таблиці, схеми, слайди з презентацією, малюнки.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку:

І. Організація класного колективу.

Хтось стрибає, хтось пливе,
Хтось літає, хтось повзе...

Налаштування учнів на сприйняття матеріалу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

І. Вправа «Знайди зайве»

Учням пропонується набір термінів, необхідно виключити зайвий

1. кров, серце, нирки, гемоглобін, судини

2. зелені залози, основи вусиків, павук, сечовий міхурець.

3. птахи, тазові нирки, сечівник, кишечник, сечовий міхур.

4. зябра, стрічкоподібні нирки, риби, сечовий міхур.

5. нирки, легені, сечоводи, клоака.

6. серце, медуза, два кола кровообігу, артеріальна

ІІ. Фронтальна бесіда – Дайте відповідь?

1. Які функції виконує видільна система?

2. Які особливості видільної системи: членистоногих, молюск, риб, амфібій, птахів, ссавців?

3. Чим відрізняється видільна система хребетних від безхребетних?

4. Які ще органи приймають участь у процесі виділення?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Асоціювання до поняття опора, рух (складання асоціативної схеми).

Учні пояснюють свої схеми.

Тема і мета уроку

IV. Вивчення і засвоєння нових знань

Пояснення вчителя з використанням таблиць та підручника

1. Характеристика та функції опорно-рухової системи.

Функції: - підтримання та збереження форми тіла;

- захист внутрішніх органів;

- рух і переміщення організму в просторі.

Типи скелетів:

А) зовнішній – кутикула членистоногих, черепашка молюск.

Б) внутрішній –хордові

2. Тип симетрії – це спосіб життя в певних умовах.

а) асиметричні – молюски, закручена черепашка дозволяє рівномірно розподілити масу.

б) радіальносиметричні – прикріплений спосіб життя або малорухомий, через повздовжню вісь можна провести декілька променів.

в) двобічносиметричні – активно рухаються, передня частина стикається з перешкодою.

3. Особливості опорно-рухової системи безхребетних та спосіб персування:

Кишковопорожнинні – а) шкірно-м’язові клітини, що утворюють покрив і м’язові відростки, що скорочуються;

Б) - крокуючий рух;

- реактивний рух медуз.

Кільчасті черви - а) шкірно-м’язовий мішок з кільцеві (зовнішні) видовжується і повздовжніми (внутрішніми) – потовщується м’язами;

б) - тиск всередині порожнини низький і тіло пружне

- бічні вирости сегментів (морські).

Членистоногі - а) членисті кінцівки;

- членики скріплені суглобами, що рухаються в різних площинах;

- зовнішній покривщільна кутикула з хітином і карбонатом кальцію;

- посмуговані м’язи та «швидкі м’язи» - політ;

б) раки повзають 5 парами ніг і хвостовий плавець;

- комахи - біг альні ноги, стрибальні ноги, плавальні;

- крилові м’язи описують ∞ і рух крил.

Молюски – а) зовнішній скелет – черепашка оточена мантією з боків;

- окремі пучки м’язів робота ноги;

б) реактивний рух.

V. Узагальнення і систематизація знань

Складання опорних схем: «Рухи тварин», «Симетрія тіла тварин», «Опорно-рухові системи безхребетних».

Термінологічне лото. Терміни написано на картках, учні витягують термін і пояснюють його

а)Симетрія тіла;

б) зовнішній скелет;

в) крокуючий рух;

г) членисті кінцівки;

д) хвостовий плавець;

е) реактивний рух;

ж) кутикула;

з) крилові м’язи

Вправа «Снігова грудка»: слово, речення, запитання за темою уроку.

а) Черепашка

Черепашка з маншією утворює….

Для чого вона молюскам?

б) Членисті кінцівки

Членисті кінцівки 5 пар у раків допомагають їм….

Для чого всі інші пари кінцівок?

VI. Підсумки

Підбиття підсумків з використанням вправи «Ключовий момент уроку»: учні пригадують найважливіші, на їхню думку, моменти уроку.

VII.Домашнє завдання.Опрацювати § 33.

Кiлькiсть переглядiв: 4336

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Жовтень 2019 Наступна
ПВСЧПСН
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031